Fottur Alsancak til Ilgaz og tilbake

You are currently viewing Fottur Alsancak til Ilgaz og tilbake

Fottur Alsancak til Ilgaz og returen flott tidlig mai søndag

Fottur Alsancak til Ilgaz og tilbake en flott søndag en tidlig mai dag. Se bilder og turbeskrivelse lenger ned, der kan du gå rett inn og laste ned fra Wikiloc.

Grunnlaget for denne turen er fra Sunflower bokserie «Walk and eat», Her da fra Walk and eat North Cyprus  av Eilin og Brian Anderson. Boken anbefales på det sterkeste. Min sønn og jeg fulgte ikke løypebeskrivelsen 100%, men brukte den som en grov guide og inspirasjon. Beskrivelsen vi leste i boken passet ikke med virkeligheten flere steder. Spesielt var det vanskelig å finne og velge riktig sti i fjellområdet.  Så vi improviserte, det fungerte veldig bra.
En kjempe fin tur som anbefales på det sterkeste.

Start ved Alancak Belediyesi parkerings plass

Start ved parkeringen foran Alsancak kommunehus / Alsancak Belediyesi

Gå Ankara Road / Caddesi for apx. 100 meter og ta til venstre opp av Alsancak Postoffice / Postanesi.

Begynn å gå opp mot fjellene på Gençlik Sokak. Gå rett fram. Det vil være veier til både venstre og høyre.
Ignorer dem.

Etter en stund vil det være en smal dal med en slags tørket elv på høyre side. Det vil vare i noen hundre meter.

Det er en forlatt bygning der veien tar en enorm sving til høyre. Den bygningen er den gamle møllen. Boken foreslo å ta en sti til venstre for bygningen. Det prøvde vi men det gikk ikke. Det hele var gjengrodd og sannsynligvis ikke brukt på en god stund.

I stedet bestemmer vi oss for å gå langs asfalteringsveien og fulgte veien. Etter den enorme S-svingen er det en vei som går ned til høyre. Ignorer det. Gå i stedet rett fram. Veinavnet er nå på veien du går i Pinar Sokak. Det var flott utsikt ned til  kirken i Lapta.

Helt ok kvalitet på grusveiene

Veien gikk over til en grus- og grusvei, men likevel bred og av god kvalitet. Veien gikk oppover og inn i skog og fjellområdet.

Det var stort sett jord og grusløype, noen steder hadde vinterregnet ødelagt veien. Det var ikke noe problem å krysse til fots allikevel.

Søndags lunch med Kleftiko og Efes

Fra vi forlot Pinar Sokak og til vi ankom Ilaz brukte vi googlemaps og rent hell for å komme oss fra Alsancak til Ilgaz. Det fungerte veldig bra.

Søndagslunch med Kelftiko, kald Efes og tyrkisk kaffe (kahve orta) på Ilgaz Köy Fırını Café anbefales. Den tyrkiske frokosten her kan også anbefales. I tillegg er kun noen hundre meter fra cafen ned til Gillham vingård eller tilsvarende oppover i i Ilgaz til Hoots Bistro. Boken skrevet for noen år tilbake, anbefaler Hoots.

Ut på tur aldri sur

Ved retur ble vi ledsaget av to sosiale og snille hunder. I nærheten av Malatya Village møter vi noen andre med en hund, så da glemte våre ledsagere oss.

Etter å ha fulgt en annen løype sporet vi gjennom et mer åpent og veldig vakkert landskap etter å ha forlatt landsbyen Malatya. Store områder med gule margeritter, veldig vår vakkert overalt.

Enda en forlatt liten kirke

Da vi ankom utkanten av Alsancak i Dag Basi Sokak, var det nye og store villaer til høyre. Få meter nedover veien til ligger den lille og sjarmerende forlatte Greske kirken til høyre.

En kort spasertur fra kirken, på motsatt side av veien, til venstre når du går mot havet, er det en trapp av steiner med brede og lange trinn. Det er nær et hus, men til offentlig bruk. Trappen fører deg ned til veien som vi kom opp fra kommunekontoret i starten av dagen.

Husk å tøye ut!

Ta til høyre rett etter trappene og gå ned Gençlik Sokak mot havet til du treffer Ankara Caddesi. Det er den samme veien du går opp til fjells. Ta til høyre rett ved postkontoret, og snart er du der du parkerte. Hvis du kom med privat bil.

Vel overstått tur, da gjenstår det kun å tøye.

Wickiloc turer for opp- og nedlasting

Powered by Wikiloc

Parkerings plass

Start og retur Alsancak kommunehus / Alsancak Municipality /
Alsancak Belediyesi Parkeringsplass
Adresse:
Ankara Cd 88, Alsancak 99350

Bli litt mer kjent med Alsancak området her  og les blogg innlegg fra: